บทคัดย่อ
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจ ประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชร (2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจ ประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชร และ (3) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างลักษณะประชากรกับเนื้อหา รูปแบบ วิธีการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจ ประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชร และกำหนดสมมติฐาน (1) ลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกันมีความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชรต่างกัน และ(2) กลยุทธ์การสื่อสารฯ ความสัมพันธ์ที่แตกต่างกันมีผลกับความพึงพอใจที่แตกต่างกัน
ผลการวิจัยพบว่า 1) ความพึงพอใจต่อเนื้อหาที่ค่าเฉลี่ยพบว่าอยู่ในระดับมาก คือ เนื้อหาประเภท ข่าวสารที่เกี่ยวกับนโยบาย / ข้อสั่งการของผู้ว่าราชการจังหวัด / ส่วนราชการในจังหวัด ,2) ความพึงพอใจต่อรูปแบบการสื่อสารที่ค่าเฉลี่ยพบว่าอยู่ในระดับมาก คือ ประเภทการนำเสนอด้วยการถ่ายทอดสด (Facebook Live) ,3) พบว่าเพศหญิงมีความที่พึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชรด้านรูปแบบ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 , 4) ความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารที่ค่าเฉลี่ยพบว่าอยู่ในระดับมาก คือ ประเภทวิธีการออกแบบช่องทางการสื่อสาร เช่น การแชร์ไปยังกลุ่มต่างๆ, 5) ช่วงอายุที่แตกต่างกันมีความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารฯ ที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยกลุ่มผู้ใช้งานช่วงอายุ 11-26 ปี มีระดับความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชร สูงกว่ากลุ่มอายุกลุ่มอื่นๆ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ, 6) ผู้ที่มีภูมิลำเนาต่างกัน ในอำเภอเมืองกำแพงเพชร ,อำเภอลานกระบือ ,อำเภอขาณุวรลักษบุรี อำเภอคลองขลุง และอำเภอไทรงามมีระดับความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กเพจประชาสัมพันธ์จังหวัดกำแพงเพชรแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ จากพึงพอใจมากสุดไปน้อยสุดตามลำดับ และระดับการศึกษาที่แตกต่างกัน กลุ่มนักเรียนและนักศึกษามีแนวโน้มที่จะมีความพึงพอใจต่อกลยุทธ์การสื่อสารฯ สูงกว่ากลุ่มอาชีพอื่น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
คำสำคัญ กลยุทธ์การสื่อสาร เฟซบุ๊ก ความพึงพอใจ สำนักงานประชาสัมพันธ์จังหวัด
Research Title Satisfaction with Communication Strategies Through the
Kamphaeng Phet Province Public Relations Facebook Page
Researcher Mr. Chaiwat Paosombat
Student ID 6612340010
Academic Year 2/2024
ABSTRACT
In this research investigation, the researcher examines (1) the communication strategies through the Kamphaeng Phet Province Public Relations Facebook Page; investigates (2) the satisfaction with the communication strategies through the Facebook Page under study; and compares (3) the differences between the demographical characteristics and the contents, patterns, and communication methods through the Facebook Page under investigation. The hypotheses were as follows: (1) Different demographical characteristics exhibited differences in the satisfaction with the communication strategies through the Kamphaeng Phet Province Public Relations Facebook Page. (2) Different communication strategies and relationships exhibited differences in satisfaction.
Findings are as follows. (1) The satisfaction with the contents with the mean at a high level was the information regarding policies/orders from the governor/government agencies in the province. (2) The satisfaction with the communication patterns with the mean at a high level was the presentation with Facebook Live. (3) Females exhibited satisfaction with the communication strategies through the Facebook Page under study in the aspect of patterns at the statistically significant level of 0.05. (4) The satisfaction with the communication strategies with the mean at a high level was the methods of communication channel designs, i.e. sharing information to various groups.
(5) The differences in the age range exhibited differences in the satisfaction with the communication strategies at the statistically significant level of 0.05. The users of eleven to twenty-six years old exhibited the level of satisfaction with communication strategies through the Facebook Page under investigation at a higher level than other age groups at a statistically significant level. (6) Those with differences in domiciles, i.e. Mueang Kamphaeng Phet, Lan Krabue, Khanu Woralaksaburi, Khlong Khlung, and Sai Ngam districts, exhibited differences in the satisfaction with the communication strategies through the Facebook Page under study at a statistically significant level from a high level to the lowest level, respectively. The differences in the educational level showed that the group of students/university students exhibited the tendency to have a higher level of satisfaction with the communication strategies than other career groups at a statistically significant level.