- คณะสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยรามคำแหง
- มายาคติในการสื่อสารออนไลน์ในเว็บไซต์การพนัน
คลังข้อมูลงานวิจัย
คณะสื่อสารมวลชน
MCRU Research Repository
ชื่อผลงาน :
มายาคติในการสื่อสารออนไลน์ในเว็บไซต์การพนัน
ชื่ออื่นๆ :
ผู้สร้างผลงาน :
คำสำคัญ :
ปีที่ตีพิมพ์ :
สำนักพิมพ์ :
การประชุมวิชาการระดับนานาชาติ “1th ASEAN Conference on Humanities and Social; The Importance of Humanities and Social Sciences in the context of ASEAN Community” Vientiane, Lao PDR.
บทคัดย่อ :
มายาคติในการสื่อสารออนไลน์ในเว็บไซด์การพนันมุ่งเผยให้เห็นถึงรูปแบบความสัมพันธ์การสื่อสารสัญญะกับ มายาคติและอุดมการณ์ต่างๆ ที่แอบแฝงอยู่เบื้องหลังในประเทศไทย โดยวิธีการอภิปรายความและการถอดรื้อโครงสร้าง ความหมาย ภายใต้แนวคิด มายาคติของโรล็องค์ บาร์ตส์,การเข้ารหัสและถอดรหัสาร ของ สจ๊ อวต์ ฮอลล์ และโลกเ สมือน และสภาวะเหนือจริง ของ ฌอง โบดริยารด์ การศึกษาได้เก็บรวบรวมข้อมูลจากรูปแบบการน าเ สนอของเ ว็บไซด์การพนัน ไซด์ที่ได้รับความนิยมสูงสุด 3อันดับแรก และรวมรวบข้อมูลเพื่อการสัมภาษณ์จากผู ้ที่เปิดรับเว็บไซด์พนัน 12 กรณี
ผลการวิจัยพบว่า เว็บไซด์พนันออนไลน์สามารถยุบสัญลักษณ์ ภาพตัวแทน และตัวบ่งชี้ต่างในสังคมประกอบสร้างจน สามารถเปลี่ยนภาพลักษณ์ของการพนันกลายเป็นภาพมายาแห่งเกมที่เร้าใจจนเกิดสภาวะเหนื อจริงครอบง าความคิดและ จินตนาการแห่งความสุข ความเหนือกว่า และความเหมือนเป็นธรรมดาภายใต้การล้อมรัดของรูปแบบและลีลาการน าเ สนอ ของเว็บไซด์พนันที่มีความสอดคลอ้งกบัอุดมการณ์ทนุ นิยม อุดมการณ์เชงิชนชน้ั อุดมการณ์ประชาธิปไตยเสียงข้างมาก และอุดมการณ์อินเตอร์เน็ต ผลดังกล่าวท าให้เว็บไซด์พนันออนไลน์กลายเป็นบ่อนพนันในโลกเสมือนที่ท าให้ความหมาย ในทางสังคมของค าว่าการพนันแปรเปลี่ยนไหลลื่นแตกต่างออกไปจากบ่อนการพนันในโลกความเ ป็ นจริงและส่งผลให้ผู ้
เปิดรับเว็บไซด์พนันออนไลน์เกิดความต้องการเล่นพนันออนไลน์ได้อย่างไม่รู้จบและไม่รู้สึกว่าการพนันออนไลน์เป็นเรื่อง ผิดกฎหมายผิดศีลธรรม ภาครัฐจึงควรเร่งหาหนทางปราบปรามและป้ องกัน
The research entitled The Myth of Online Communication in Gambling Websites aimed at studying the relationship between sign’s construction of the gambling websites under ideological domination as myth within the audience perception. The research methodology embraced with inter-textual analysis for reality’s deconstruction. The
*บทความนี้เป็นส่วนหนึ่งรายงานการวิจัยเรื่อง มายาคติในการสื่อสารออนไลน์ของเว็บไซด์การพนัน พ.ศ.2557 **ผู้ช่วยศาสตราจารย์คณะสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยรามค าแหง
1st ASEAN Conference on Humanities and Social Sciences 28-30 May 2015, Vientiane, Lao PDR.
study, supported by Ramkhamheng University, synthesized three theoretical perspectives to be the conceptual framework as Mythologies, the Encoding Model of Communication, and the Simulation concept. The research collected relevant data and information from top four gambling websites, ranked by Google, along with in-depth interview of 12 receivers for the access of website exposures. The study found those websites mixed various signs, symbols, and indexes from realistic and fantastic worlds for reconstruction of gambling reality. The sites were more attractive than real casino in the audience’s minds by the image of infinite real-time, unlimited happiness, and high credibility. Although all kinds of gambling are illegal and taboo in Thai society, the receivers recognized the online gambling as a excited game without any negative feeling. They enjoyed gambling with the sense of control and trustfulness over hyper reality of the game.
This simulation was stemmed from the merger of the sing’s consumption and the ideological dominances through the myth of four kinds as maximization in capitalism, extortion in class struggle, majority rule in democracy, and freedom value in the internet world. So the research recommended media’s mobilization for anti-online gambling campaign and online media literacy must be created to prevent million of Thais from the gambling addiction.